Annons

Nedskärningar hotar reklamradion i glesbygden

Radio • Publicerad 2 juni 2020
Uteblivna annonsintäkter och avgifter till staten innebär en svår ekonomisk situation för de kommersiella radiokanalerna. Arkivbild.
Uteblivna annonsintäkter och avgifter till staten innebär en svår ekonomisk situation för de kommersiella radiokanalerna. Arkivbild.Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT

Minskade annonsintäkter under coronapandemin riskerar att leda till att kommersiella radiokanaler slocknar utanför de svenska storstäderna.

– Det är klart att det känns uppgivet. Då tvingas vi prioritera, och en prioritering blir då att se över var vi har råd att sända i framtiden. Som det ser ut i dag skulle vi tvingas att prioritera ner i landsbygd och glesbygd, säger Ted Johansson, vd för Bauer Media, som bland annat driver radiokanalerna Mix Megapol, Rockklassiker och NRJ, till Sveriges Radios " Kulturnytt ".

Annons

Situationen hjälps inte av att reklamradion inte ingår i de stödpaketen som går att söka.

I Sverige betalar kommersiella radiostationer en koncessionsavgift till staten.

Ted Johansson vill se att den avgiften slopas för 2020.

– I den här situationen vi befinner oss i dag, är det orimligt att ta oss på en så stor summa pengar för att bara verka, säger han till "Kulturnytt".

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons