Annons

”Flygplatserna livsviktiga i klimatarbetet”

”2020 är ett kritiskt år för klimatet och utsläppen måste börja minska nu. Ändå präglas miljödebatten av förvillande många halvsanningar, missförstånd och direkta felaktigheter.”
Debatt • Publicerad 25 februari 2020
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Dagens debattör försvarar satsningen på flyget som en del av infrastrukturen i Kalmar län. ”Att byta ut fossila bränslen mot biobränsle är någonting vi kan göra nu, med den teknik som finns tillgänglig 2020.”
Dagens debattör försvarar satsningen på flyget som en del av infrastrukturen i Kalmar län. ”Att byta ut fossila bränslen mot biobränsle är någonting vi kan göra nu, med den teknik som finns tillgänglig 2020.”Foto: Paul Madej

I en artikel i DN och TT kunde man läsa om hur många svenska regionala flygplatser kämpar med stora underskott. I dag täcker kommuner och regioner kostnaderna men om trenden inte vänder står flera av flygplatserna inför hot om nedläggning.

”Det vore väl inte så farligt?”, kanske en del tänker. Flygets klimatpåverkan har debatterats flitigt de senaste åren och det finns de som menar att nedläggning av flygplatser är ett steg mot ett samhälle som är mindre beroende av fossila bränslen.

Annons

Men i ett hållbart samhälle är det ett oerhört slöseri med resurser att inte använda befintliga flygplatser. Det är infrastruktur som finns på plats och för vilken underhållet har små klimateffekter. Det alternativ som ofta förespråkas är en utbyggnad av järnvägen.

”I ett hållbart samhälle är det ett oerhört slöseri med resurser att inte använda befintliga flygplatser. Det är infrastruktur som finns på plats och för vilken underhållet har små klimateffekter.”
Mari Torstensson, projektledare för Grön Flygplats.

Trafikverket har undersökt klimateffekter av att bygga höghastighetståg mellan Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Om man börjar bygga nu och är klara 2035 visar deras beräkningar att det skulle dröja ända till år 2062 innan man har tjänat in den miljömässiga kostnaden.

I beräkningarna tar man inte hänsyn till den utveckling som sker mot fossilfria väg- och flygtransporter. Tar man hänsyn till den är det svårt att säga hur lång tid det skulle ta för järnvägen att bära sina egna miljökostnader, än mindre ge några klimatvinster.

Genom att använda den infrastruktur som finns idag på smartare sätt kan vi snabbt börja göra nödvändiga förändringar. De regionala flygplatserna skapar tillgänglighet och möjliggör livet på många platser i vårt avlånga land. Flygets klimatpåverkan måste däremot minska, på samma sätt som för övriga samhället.

Under 2019 startade Sveriges Regionala Flygplatser projektet Grön Flygplats. Projektet har som mål att reducera energianvändning och minska koldioxidutsläpp från flygplatsernas verksamhet. Det ska också vara möjligt att tanka fossilfritt flygbränsle och ladda elflygplan efterhand som tekniken utvecklas.

Idag kan man flyga med 50 procent biojet i befintliga flygplan. Biojet har varit en bristvara men nu ser vi en lovande utveckling och hoppas att regeringen beslutar om reduktionsplikt från och med 2021. 2030 ska allt inrikesflyg vara fossilfritt och 2045 ska även utrikesflyget vara det. Att byta ut fossila bränslen mot biobränsle är någonting vi kan göra nu, med den teknik som finns tillgänglig 2020.

2025 ska de första passagerarplanen som flygs helt på el finnas på marknaden. Då kommer kortare resor kunna genomföras med långt mindre klimatpåverkan än några miljöbilar eller någon utbyggnad av järnvägen kan erbjuda. Men bara om infrastrukturen finns på plats för att ta emot den nya tekniken.

Istället för att låta de regionala flygplatserna läggas ned och satsa på kontraproduktiva klimatåtgärder som tar alltför lång tid innan de börjar ge klimatvinster hoppas vi att infrastrukturminister Tomas Eneroth menar allvar med att man vill stötta de regionala flygplatserna.

Dessa är inte bara viktiga i till exempel bekämpningen av skogsbränder som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap konstaterat. Men framförallt är de livsviktiga byggstenar i en hållbar infrastruktur och nödvändiga om vi vill vända klimatkurvorna innan det är försent. Där är vi överens med Barometerns ledare som anser att man ska värna om de regionala flygplatserna.

Mari Torstensson, projektledare för Grön Flygplats.

Annons
Annons
Annons
Annons