Annons

”Vi kan inte skjuta klimatfrågan på framtiden”

Replik på inlägg om regionens köp av Kalmar Öland Airport, publicerat 6 februari. ”Äntligen en flygföreträdare som vågar tala allvar om hur flyget ska minska sina utsläpp i praktiken!”
Debatt • Publicerad 12 februari 2020
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Debatt om framtiden för Kalmar Öland Airport är fortfarande het.
Debatt om framtiden för Kalmar Öland Airport är fortfarande het.Foto: Paul Madej

Det uppskattar vi. Tyvärr förespråkar Karin Lagerlöf framför allt utsläppsminskningar någon annanstans (minskat antal avgångar från Kastrup) och längre fram i tiden (elflyg). Men vi kan inte skjuta klimatfrågan på framtiden. Alla måste ta ansvar, också i Kalmar, och vi måste göra det nu.

I kommunfullmäktige 27 januari presenterade vi den planerade Frankfurts-linjens klimatskadande utsläpp i relation till kommunens totala fossila utsläpp. Flyglinjen till Frankfurt skulle sabotera vår plan för minskade utsläpp i kommunen och öka dem med ungefär 10 procent första året. Det är förstås helt bakvänt att börja med att öka utsläppen, när man samtidigt planerar för att snabbt minska dem.

Annons

Lagerlöf jämför flyg till en flyg-hub som Frankfurt med en resa från en annan flyg-hub som Kastrup. Oftast är ju varken Frankfurt eller Kastrup slutmålet, utan man ska vidare med ett annat flyg. En resa till Frankfurt ska därför jämföras med en resa till Kastrup med tåg. Då är Frankfurt-resan alldeles orimlig klimatmässigt, särskilt med den planerade mellanlandningen i Ronneby.

Det regionala näringslivet är beroende av bra möjligheter till resande. Men det kan inte ske till priset av kraftigt ökade utsläpp. En stor fördel med att istället förbättra möjligheterna för klimatsmart resande med tåg eller kanske med elflyg är att det kan gynna flera orter längs en resväg och inte bara de som finns nära Kalmar flygplats.

Vi tackar för inbjudan till flygplatsen och kommer gärna dit för att träffa Karin Lagerlöf. Vi behöver en bra dialog om hur vi minskar utsläppen, och hur vi lägger om infrastrukturen på flygplatsen för att gå från tunga, vanliga flygplan till mindre, lätta elflygplan.

Annika Carlsson Wistedt (MP), Kalmar

Max Troendlé (MP), Kalmar

Annons
Annons
Annons
Annons