”(V)i röstar nej till köpet av Kalmar Öland AirPort”

Kalmar Öland Airport
”Klimatförändringarna var en av de mest omtalade frågorna under 2019. En hel generation ungdomar demonstrerar och uppmanar oss vuxna och politiker att ta ansvar och ställa om samhället innan det har gått för långt.”
I dag ska regionstyrelsen fatta sitt beslut. Ska Region Kalmar län köpa in sig som hälften ägare av Kalmar Öland Airport eller ej? Beskedet från Vänsterpartiet är, ”vi röstar nej”.
Foto: Mats Holmertz

Klimatet: Många forskare menar att vi bara har 5-10 år på oss att vända trenden, att vi måste ta drastiska beslut nu. Det räcker inte att successivt blanda i mer miljöbränsle och klimatkompensera för att minska påverkan från våra transporter. Vi måste ändra vårt beteende och våra vanor. Vi behöver se över hur vi transporterar oss och hur våra pengar investeras. Våra beslut måste leda till omställning och ett bättre klimat.

Jämlikheten: Vi har ett färdmedel som de flesta har nära till, som är tillgängligt och som dessutom är miljövänligt. Systemet finns redan, det kallas för kollektivtrafik. Kollektivtrafiken är dessutom jämnt spritt över länet. Om du bor i Västervik åker du inte till Kalmar för att ta flyget till Stockholm.

Tyvärr har vi snarare sett fler neddragningar än utveckling på senare tid, speciellt på landsbygden. Låt oss satsa på att utveckla kollektivtrafiklösningarna istället. Låt oss arbeta för att öppna en direktlinje till Berlin, och då inte med flyg utan med tåg. Bygg ut busstrafiken så att även de på landsbygden och i de små orterna kan ta bussen till arbete och fritid samt för att fortsätta resan med tåg. Det kommer ta längre tid och kosta mer att utveckla men långsiktigt kommer det att hjälpa till att rädda klimatet.

Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Ledarskapet: Region Kalmar län ska skapa förutsättningar för en utveckling som leder till en hållbar tillväxt i alla delar av länet. Dessa ska utgå från de lokala och regionala skillnader och minska ojämlikheter. Både invånare och näringslivet efterfrågar en rättvis styrning där det blir lönsamt att vara klimatsmart och olönsamt att låta bli.

Vi politiker måste våga ta de obekväma besluten. Det handlar inte om en nedläggning av Kalmar Öland Airport. Det handlar om att visa vägen mot en omställning av vilket transportmedel som ska vara normen. Därför kan vi inte lägga 80 miljoner kronor på att investera i ett trafikslag som inte är framtiden. Vi måste våga ta besluten, lita på att vi kan ställa om samhället och göra det nu!

Linda Fleetwood, oppositionsråd

Sara Kånåhols, ersättare i regionstyrelsen

Lena Granath, ledamot regionfullmäktige

Vänsterpartiet Region Kalmar län

Läs mer

Kalmar

Katsanidous väg till toppen: ”Insåg att jag hade stort stöd”

”Vill vi se fler unga, inte minst kvinnor, engagera sig politiskt då måste politik och vardag gå att kombinera.”

Debatt

Alfsson: ”Kalmar behöver nya riktlinjer för parkering”

”Effekten blir givetvis ökad parkeringskaos och frustration hos de boende i området.”

Flanören

Flanören: "Här var spårvagnen tänkt att gå i centrala Kalmar”

Därför stupade förslagen om spårvagnstrafik i Kalmar.

Ledare Barometern

Ledare: ”Fel tågordning i länet”

Regionen kommer att få svårt att övertyga Trafikverket om tåginvesteringar.

Kalmar

Priset för månadskort har ökat nio gånger mer än bensinpriset

Priset för ett månadskort har ökat med omkring 60 procent på nio år, visar Barometerns kartläggning.

Ledare

Ledare: Tåg som drivs på optimism

Dyra investeringar löper stor risk att bli obrukbara.