1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

”Bara du är nöjd med dig själv är det en vinst”

Sommaren närmar sig med stora steg och Hälsapanelen ser fram emot sköna träningspass, bad men även lata dagar.
1. Vad ser du fram emot i sommar?
2. Vilka är dina tre bästa hälsotips?
3. Vem är du när du åker på semester?
4. Hur tränar du i sommar?

Andreas Högström, brinner för hinderbanor och har en förkärlek till fysiska utmaningar.

1) Sommaren kommer ju bli lite annorlunda med tanken på restriktionerna som medföljer Covid-19. Men det ska bli spännande att se vad man kan hitta på för roligt på hemmaplan. Främst ser jag fram emot allt som kommer med sommaren; värme, ljusare kvällar och lite längre ledighet tillsammans med familjen.

2) Nummer 1: Få in träningen i vardagen, låt träningen bli som vilken annan aktivitet som helst. Låter det jobbigt, kalla det inte träning, kalla det något annat. Egen tid, tid tillsammans. Nummer 2: Se till att DU mår bra, att DU trivs med dig själv. Tänk på att alla är olika, alla har olika förutsättningar, börjar på olika ställen. Sköt dig själv och skit i andra när det gäller den biten. Bara du är nöjd med dig själv är det en vinst. Nummer 3: Unna dig! Ät sånt som gör dig glad! Kanske inte varje dag och gränslöst mycket. Men unna dig i mellan varven. Lev inte på strikta dieter i oändlighet, det är väldigt få som mår bra av det.

3) Oftast mig själv skulle jag säga. Agerar på semestern som jag gör hemma. Vi i vår familj gillar att tälta så campinglivet lockar och vi tar gärna 1-2 veckor i tält på sommarsemestern. Men träningen följer också med på semestern. Ett ypperligt tillfälle att till exempel få en löprunda på okända marker. Träna är något vi är vana att göra så det blir mer olustigt och irriterat om inte någon får svettas och bli trött på ett par dagar.

4) Sommaren brukar innehålla betydligt mer löpning än vinterhalvåret. Sedan har vi skapat oss rätt så bra förutsättningar hemma för att kunna köra egna pass i trädgården. Vi har chinsstång, romerska ringar, rep, kettlebells och lite andra redskap. Ibland bjuder vi in några vänner å kör ett hårt pass i trädgården för att avsluta med lite god mat och dryck, mycket trevlig kombination.

Evelina Svensson.
Foto: Mats Holmertz

Evelina Svensson, yogainstruktör som gillar att vandra på Öland, dansa och stå på huvudet.

1) Jag längtar efter värme, att kunna gå barfota och solnedgångar i Byrum. Jag ser fram emot att ta ett par längre vandringsturer på södra Öland, att ha tid att ligga i hängmattan och lyssna på Sommar i P1, läsa böcker och umgås med vänner och familj.

2) Lev i nuet, stanna upp ett par gånger varje dag och börja med att känna in fötternas kontakt med marken, slut dina ögon, bli medveten om ljuden runt dig utan att värdera, bli medveten om att du andas, ta tre lite djupare andetag, le, öppna ögonen och fortsätt med vad du nu än höll på med. Ta minst en 30 minuters promenad varje dag. Kom i säng runt kl. 22 (inte alltid så lätt, jag vet), så att du får sova tillräckligt många timmar per natt.

3) Ha ha ha … jag är samma person som hemma. Jag älskar att ha frihet, men med några fasta hållpunkter. Jag gillar att blanda olika upplevelser under mina resor; stad, god mat, kultur, yoga och lata stranddagar. Bali är ett favoritresemål för hela familjen, där kan man inte annat än att njuta av stunden och livet. Skidsemester ligger också högt på listan av favoritsemestrar.

4) Jag ska verkligen njuta av att kunna yoga varje morgon utan att ha en tid att passa, gärna utomhus.

Erika Lindeblad.

Erika Lindeblad, löpcoach som gillar att vara i rörelse. Har tävlat i friidrott, föredrar längre distanser numera.

1) Jag ser framemot soliga, varma dagar men också mysiga dagar med sommarregn, kvällsdopp, grillkvällar, träningsdagar, utflykter, efter-träning-bad. Åh, jag älskar sommaren! Förhoppningsvis kunna åka och hälsa på släkten i Norrköping som jag saknar väldigt mycket.

2) Att skapa rutin man mår bra av. Våga säga nej när energi eller ork egentligen inte finns eller våga be om hjälp när man behöver. Göra någon form av fysisk aktivitet varje dag. Vi mår bra av rörelse!

3) Jag skulle nog säga att jag är ganska lik mitt vardags-jag men på semestern finns det ju mer tid för familj, vänner, träning, återhämtning och spontanitet!

4) Långa, fina cykel- och löppass. Simma i öppet vatten. Gärna många långa träningsdagar där äventyr och att upptäcka nya platser får vara i fokus. Jag ska passa på att träna på mer sånt som man inte brukar ha tid med under tävlingssäsongen eftersom det i år inte verkar bli så mycket tävlingar.

Timmy Juved.

Timmy Juved, har siktet inställt på Ironman 2020. Gillar att involvera familjen i träningen.

1) I vanliga fall uppskattar jag ­verkligen att sätta mig med familjen och göra en plan för semester med olika resemål. Både barnaktiviteter men även hälsa på släkt och ­vänner runt om i Sverige. Men i och med coronaviruset blir det svårt att ­planera något då man ska hålla sig på hemmaplan. Sedan gillar jag verkligen också att vara hemma utan att ha något planerat.

2) Nummer 1. Fråga dig vad du vill göra med just din hälsa? Nummer 2. Sätt upp rimliga och hållbara mål som fungerar i just din vardag utifrån svaret på nr 1. Nummer 3. Kör hårt! Du kommer märka hälsofördelarna med framförallt träning efter ett par månader.

3) Jag försöker att aldrig att ha några projekt med hus eller jobb på semestern, utan då är det familjens tid. Sen åker det alltid med ett par löparskor när vi reser i väg. Med dagens teknik i olika appar och klockor kan man hitta fina promenadstråk eller löparrundor. Riktigt kul att träna på nya ställen.

4) Min träning inför Ironman flyter på som aldrig förr och jag har steppat upp träning och ligger just nu på ganska många timmar träning i veckan och det kommer jag fortsätta med. Tror jag nämnt det i en tidigare hälsopanel att den 15/8 så kommer jag att genomföra ett Ironman, oavsett om det är det officiella loppet i Kalmar eller om det är på hemmaplan så min träningsplan kommer att fullföljas sommaren ut. Sedan hoppas jag extremt mycket på att det blir det förstnämnda alternativet.

Fler frågor och svar från Hälsapanelen: