Modernisera järnvägen till Linköping
Hjalmarssons argumentation är både adekvat och viktig för både de norra som södra delarna av regionen. I stort ansluter vi som har våra rötter inom arbetarrörelsen, oss till hans uppfattning i frågan.
Den svenska arbetarrörelsen har alltid aktivt drivit frågan om en väl fungerande infrastruktur. Det Socialdemokratiska arbetarpartiets krisprogram från tidigt 1930-tal, hade som mål att bekämpa massarbetslösheten i samhället med bland annat hjälp av infrastruktursatsningar. Med dessa åtgärder sjönk arbetslösheten till den lägsta nivån under hela mellankrigsperioden.
Under LO:s kongress 2016 antogs en rapport, ”Totalrenovera Sverige”, där målet är att återskapa den fulla sysselsättningen i samhället. För att nå detta politiska mål anser LO att det krävs stora satsningar på infrastruktur, bostadsbyggande och vårt utbildningssystem.
Söder om Mälaren så utgör flera av våra kommuner i regionen en enda arbetsmarknad och detta då tillsammans med Gotland. Vi skulle med en Östersjöbana binda ihop de norra och södra delarna av länet och skapa en gemensam arbetsmarknad tillsammans med till exempel Östergötland. Samtidigt skulle en Östersjöbana som på ett positivt sätt bygga ihop hela vår region.
Enligt den ranking som Svenskt Näringsliv genomförde 2019, så hade vår region Sveriges mest eftersatta infrastruktur. Oskarhamn låg på sista plats och Västervik på 286 av Sveriges 290 kommuner.
Vår eftersatta infrastruktur syns också i statistiken kring vår regions placering när det gäller frågan om tillväxten i Sverige.
För näringslivet öppnas det upp helt nya möjligheter för produktion med ett modernt järnvägssystem, där företagens produkter på ett snabbare sätt kan nå marknaden.
Satsningen på en modernisering av infrastrukturen kan få som en positiv konsekvens att det blir mer attraktivt för företagen att etablera sig i vår region.
Närheten till de båda universiteten Kalmar och Linköping gör det också möjligt för näringslivet att skaffa sig kompetens och spetskompetens. Detta behövs för att vi skall kunna bibehålla en bra och god kvalité.
För våra ungdomar som skall läsa vidare på universitetet, så blir både universiteten attraktiva då de båda ligger inom pendlingsavstånd.
En Östersjöbana öppnar även upp och ger möjligheter till kulturellt utbyte från Kalmar till Linköping. Den negativa befolkningstrenden skulle kunna vändas till en ökning då ett modernt järnvägssystem möjliggör pendling.
Vi ser positivt på byggandet av en Östersjöbana då den skapar stora möjligheter för tillväxt och nya arbetstillfällen.
Tankesmedjan Perspektiv
Peter Iselau
Anders Södergren
Stefan Nilsson
Krister Mattsson
Lillemor Ljungkvist
Roy Karlsson