Annons

Inte pro-Israel – inte pro-Palestina – pro-Peace

Jerusalem ”Tänk om vi hade byggt en mur mot Norge, en mur runt samernas områden, inne på deras mark, eller runt Småland, åtta meter hög med taggtråd och vakttorn! Och så Check Points där pass och tillstånd kollas av gevärsförsedda militärer! Hemska tanke!”
Publicerad 16 maj 2018
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
USA:s besked att man flyttar sin ambassad till Jerusalem orsakade stor turbulens i staden. Strider mellan israeler och palestinier krävde ett stort antal människoliv. Dagens debattör befann sig i Jerusalem.
USA:s besked att man flyttar sin ambassad till Jerusalem orsakade stor turbulens i staden. Strider mellan israeler och palestinier krävde ett stort antal människoliv. Dagens debattör befann sig i Jerusalem.Foto: Eyal Warshavsky

Idag är butikerna stängda. Basargatan är tom. Tusentals turister och boende trängs vanligen kring butikerna i de trånga men mysiga basargränderna. Men nu är de stängda för att hedra de över 50 offren och tusentals skadade i Gazaremsan. Prången är tomma, järndörrarna låsta! Inga turister, inga muslimer, inga judar, inga kristna, ingen springer, går, stannar upp, trängs för att handla eller ta sig till sin destination. Det går lätt att ta sig fram om man vill till Gravkyrkan eller till Västra muren, Damaskusporten eller till västra Jerusalem.

Man har frågat mig hur det känns att vara här och hur det är. För min personliga del är det lugnt - det är lugnt på gatorna i Gamla stan, östra Jerusalem och jag som turist behöver inte vara rädd. Men inombords är det inte lugnt, där är det kaos, hur kan denna konflikt fortgå och fortgå och fortgå? Ja, israeler hade rätt till, och har rätt till ett land för att leva i fred och frihet. Ja, även palestinier har rätt till ett land för att leva i fred och frihet. Ja, man kan se olika på konflikten. Händelser och skeenden kan tolkas och uppfattas olika beroende på vem man är, som israel tolkar man det på ett sätt, som palestinier på ett annat. Bakgrund, förkunskap, insikt spelar roll.

Annons

I söndags kväll var det flaggdag, tusentals ungdomar och familjer på gatorna där spårvagnen vanligen går, men den eftermiddagen fick spårvagnen stå tillbaka för israeler som firade att de segrade 1967. Liveband från ett lastbilsflak och enorma högtalare som var uppsatta längs vägen. Härlig stämning, men stora folksamlingar är sällan bra, så vi sökte oss till mindre stråk för att ta oss hem. Och visst har man rätt att fira! Men respekten för "den andre" må finnas med i det man gör, tänker jag. 70 år som stat - stolthet och glädje för miljoner judar - det är bra. För miljoner palestinier, 70 år av Nakba (katastrof) i ett kringskuret land, inte lika bra. Mänskliga rättigheter, vad betyder det? Palestinierna utgör 40 procent av Jerusalems befolkning, av stadens budget går 10 procent till dem, 75 procent lever under den officiella fattigdomsgränsen.

Monica Bengtsson, volontär Swedish Christian Study Center.
Monica Bengtsson, volontär Swedish Christian Study Center.Foto: Lars Johansson
”Västbanken är som en stänktapet, palestinska områden kringskurna av judiska bosättningar, eller förorter som en del kallar dem trots att de är byggda på palestinsk mark.”
”Monica Bengtsson, volontär Swedish Christian Study Center”

Gazaremsan är 360 km2, cirka 1,8 miljoner invånare 2014 - Kalmar län är 11 171 km2, cirka 243 700 invånare 2018. Västbanken är som en stänktapet, palestinska områden kringskurna av judiska bosättningar, eller förorter som en del kallar dem trots att de är byggda på palestinsk mark. Muren som snart är 70 mil lång är enligt uppgift till 85 procent byggd på palestinsk mark, trots överenskommelser och avtal, samtal, underskrifter och handslag.

Man har tydligen rätt att bygga mur runt sitt land. Tänk om vi hade byggt en mur mot Norge, en mur runt samernas områden, inne på deras mark, eller runt Småland, åtta meter hög med taggtråd och vakttorn! Och så Check Points där pass och tillstånd kollas av gevärsförsedda militärer! Hemska tanke! Att inte kunna röra sig fritt, kunna åka in och ut som man vill, behöva söka tillstånd - men kanske inte få något.

Jerusalem, stad som två folk nu kallar sin huvudstad. En delad stad, ett judiskt område, ett muslimskt, ett kristet och ett armeniskt. Går man i västra Jerusalem ser man ganska fort att vilket område som bebos av judar och i vilket område muslimer finns.

På sträckan vi brukar gå möter vi många judar var dag. De är kanske på väg till yeshiva (skola), eller kanske till Västra muren eller synagogan vid Hurvatorget. Männen fantastiskt klädda i svart kostymer, många med speciella rockar, kippa på huvudet och hatt! På sabbatsdagen pälshatt för att vara riktigt fina. Korkskruvslockarna fladdrar för vinden där de går. Kvinnorna mer modesta i halvlånga eller långa kjolar, platta skor, något som döljer håret, peruk, vacker sjal, mindre vacker stickad basker. Barn omkring sig och barn i barnvagnar, pojkarna har kippa och lockar vid öronen även de, flickorna i likadana finkläder.

Jag undrar vad de tänker där de går. Många talar amerikanska eller franska - har de flyttat hit? Varför? Av religiösa skäl - ideologiska - eller för att de helt enkelt får subventionerade lägenheter i trevliga bosättningar? Vet de om att det enbart är palestinier som bor i Jerusalem och har det speciella blå Jerusalem-ID som får rösta till Knesset? Palestinier bojkottar valet, något man som svensk kan undra över. Vet inte om de kan rösta blankt, röstar de inte kan de inte påverka, röstar de kan man lätt tänka sig argumentet "ni har ju själva röstat på detta".

Muslimer och muslimska kvinnor med sina sjalar och långa klänningar möter vi inte ofta på den vägen vi går dagligen. Vi ser dem vanligen sittandes på basargatorna säljande sina färska örter och vinblad i stora buntar. I butikerna runtomkring finns männen som säljer allt från skor och kläder till elartiklar och kastruller, frukt och grönt och naturligtvis keramik, färgglada sjalar och kors och radband och annat av mer religiös karaktär.

I dessa gränder verkar alla kunna mötas på ett eller annat sätt. Att mötas - en förutsättning för samtal och förståelse. Något som många gör - enskilda och grupper, organisationer, israeler och palestinier tillsammans - på olika sätt möts man och arbetar för fred!

Hoppas det finns hopp för fred - för alla!

Monica Bengtsson, volontär Swedish Christian Study Center

Annons
Annons
Annons
Annons