1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Bussarna har tappat nära 40 procent – tågen hälften av resenärerna

Busstrafiken i länet har tappat uppemot 40 procent av kunderna, medan tågen har en minskning på hälften av resenärerna. KLT kör på som vanligt men förbereder för att kunna minska trafiken om det behövs.
Färre väljer bussen. KLT har tappat 30 procent av sina bussresenärer.
Foto: Mats Holmertz

Det extraordinära läget påverkar buss- och tågtrafiken i länet. Allt färre väljer att resa kollektivt, vilket gjort att busstrafiken i länet tappat uppemot 40 procent av sina kunder. Än värre är det för tågtrafiken, som har en minskning på hälften av resenärerna. Sjukresor och färdtjänst har minskat med cirka 40 procent.

– Vi har tappat rätt mycket kunder. Framför allt har vi tappat på den långväga tågtrafiken med Öresundståg mot Malmö och Köpenhamn. Samtidigt har SJ börjat ställa in avgångar mellan Kalmar och Göteborg. Många har telefonmöten, vilket gjort att tjänsteresandet har upphört i stor utsträckning. Men vi kör på med trafiken som vanligt, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.

”Många har telefonmöten, vilket gjort att tjänsteresandet har upphört i stor utsträckning. Men vi kör på med trafiken som vanligt”, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.
Foto: Pressbild

Kustpilen går normalt men har ett ansträngt läge på grund av flera sjukskrivningar.

Kalmar länstrafik följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, men tittar även över hur man minskar onödig kontakt.

– Chaufförerna håller en viss distans till kunden. Busschaufförerna eller tågvärdarna behöver inte ta i korten eller mobiltelefonerna. Det räcker med att kunden håller fram mobiltelefonen eller biljetten.

Vissa län har infört att bussresenärer måste använda den bakre dörren när de går på bussen. Det är inte aktuellt på KLT:s bussar.

– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och den har inte rekommenderat det.

Däremot har Bergkvarabuss, som kör åt KLT, meddelat att inga passagerare får sitta på stolsraden närmast chauffören.

I dagsläget finns det ingen brist på busschaufförer, snarare finns det gott om dem.

– Vi tittar på en reduceringsplan ifall våra entreprenörer får problem med frånvaro bland sin personal. Vår fördel är att till exempel Bergkvarabuss kör mycket beställningstrafik i utlandet, men den är i princip död, vilket gör att de har gott om chaufförer, säger Karl-Johan Bodell.

Om trafiken reduceras kan det exempelvis handla om att stadstrafiken i Kalmar glesas ut.

– Det är ändå viktigt att invånarna kan åka kollektivt om de behöver det, säger Karl-Johan Bodell.

Det minskade resandet kommer också att slå ekonomiskt mot KLT.

– Det kommer att försvinna rejält med intäkter och det behövs nog ett krispaket för kollektivtrafikbranschen, säger Karl-Johan Bodell.