Annons

"Game of thrones" blev bästa dramaserie

"Game of thrones" höll för favorittrycket och hämtade hem statyetten för bästa dramaserie på nattens Emmygala.
En tv-prisutdelning vars inledning färgades av politik.
Tv • Publicerad 18 september 2018
Game of thrones-gänget.
Game of thrones-gänget.Foto: Willy Sanjuan

I fjol blev fantasyserien "Game of thrones" helt utan pris. Anledningen var dock inte mer dramatisk än att den sjunde säsongens sena premiärdatum gjorde att serien inte kvalificerade sig till galan. I år var det annorlunda och serien tog hem den tunga kategorin bästa dramaserie. Serien vann även i kategorierna bästa manliga biroll (Peter Dinklage) och bästa visuella specialeffekter.

Komediserien "The marvelous mrs Maisel" tog hem flest priser – fem stycken – i kategorierna bästa komediserie, bästa kvinnliga huvudroll (Rachel Brosnahan), bästa kvinnliga biroll (Alex Borstein), regi och manus för en komediserie.

Annons

Priser till bästa kvinnliga respektive manliga huvudroll gick till Claire Foy i "The crown" och Matthew Rhys i "The americans" under galan, vars inledning färgades av politik.

Galan, tv-världens motsvarighet till Oscarsgalan, inleddes med att komikerna Kate McKinnon och Kenan Thompson, båda från det nominerade programmet "Saturday night live" framförde ett ironiskt musiknummer om hur man äntligen kommit tillrätta med problemet med snedvriden representation.

Det följdes av skämt från värdarna Colin Jost och Michael Che:

– I år får publiken lov att dricka på sina platser. Hoppas att ni uppskattar det – för det enda Hollywood behöver just nu är en massa människor som förlorar kontrollen på jobbet, sade Jost.

"The handmaid's tale", ett av de tv-program som nominerats i flest kategorier, beskrevs av Michael Che som "en imaginär framtid där en hel grupp människor är tvungna att arbeta och göra barn mot sin vilja" – eller:

– Det är vad svarta människor kallar historien.

Även en del stjärnor hade gjort politiskt färgade klädval. “Black-ish”-skådespelaren Jennifer Lewis hade till exempel på sig en tröja från sportmärket Nike för att stötta den tidigare NFL-spelaren Colin Kaepernick.

Nike lanserade nyligen en reklamkampanj med Kaepernick, som i protest mot rasism vägrat knäböja när nationalsången spelats inför NFL-matcher.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons