Höghastighetsjärnväg kan stå Centern dyrt

Annie Lööfs försök att få med fler på tåget kan slå tillbaka mot samarbetspartierna.
Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet spelar högt för att få till stånd en överenskommelse om höghastighetståg.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Byggandet av nya stambanor för höghastighetståg var från början en fråga där det rådde relativt bred politisk konsensus. Men kritiken mot satsningen som inte minst berör den saftiga prislappen har fått Moderaterna och sen Kristdemokraterna att svänga. Även Liberalerna har vacklat i frågan. Centerpartiet vägrar dock släppa drömmen.

I ett försök att ändå få satsningen till stånd, eller åtminstone få M och KD till förhandlingsbordet har Annie Lööf gett en intervju I Dagens Nyheter (21/11). I den säger Lööf att hon kan tänka sig att inkludera en utbyggnad av Arlanda och byggandet av en östlig förbindelse, en ringled runt Stockholm för att avlasta trafiken i innerstaden, i infrastrukturprojektet. Det är höga bud för politisk konsensus.

De lockbeten Lööf var villig att strössla över infrastruktursatsningen fick dock kalla handen. Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson är skeptisk. “Det behövs inte fler förhandlingar”, menar hon. M-linjen har länge varit att satsningen är allt för kostsam.

Enligt Trafikverket ligger prislappen för höghastighetsjärnväg på åtminstone 230 miljarder kronor. Tendensen för infrastrukturprojekt att överskrida sin budget ska också tas i beaktande. Bygget av Botniabanan blev exempelvis 140 procent dyrare än vad som uppskattats.

På torsdagen gick Riksrevisionen ut och sågade planerna på höghastighetsjärnväg. Planerna och beslutet fick svidande kritik då de helt strider mot de principer som riksdagen fastställt, exempelvis att mindre kostsamma alternativ ska analyseras först. Kostnadsprognosen har eskalerat genom åren och Finanspolitiska rådet dömde redan 2016 ut satsningen som samhällsekonomiskt olönsam. Trots detta klamrar sig Centerpartiet och regeringspartierna sig fast vid satsningen som det gällde livet.

Även höghastighetsjärnvägens klimatnytta borde ifrågasättas. Beräkningar från Trafikverket visar att det tar det 25 till 35 år innan CO2-utsläppen från byggandet av höghastighetsjärnvägen är helt neutraliserade. Tidigast 2070 står alltså miljöeffekten på noll. Med ökad bilism i Stockholm och ännu fler avgångar från Arlanda som en del av paketet, lär det dock dröja ännu längre än så.

Centerledarens erbjudanden lär således inte falla i särskilt god jord hos regeringen, och i synnerhet inte hos Miljöpartiet. För MP har minskat flygande länge varit en prioriterad fråga. Sitt generöst tilltagna förhandlingsutrymme i regeringen har de använt för att driva genom såväl flygskatt som höga skatter på drivmedel. Att de skulle gå med på att bygga ut Arlanda och satsa på en motorvägsförbindelse som skulle underlätta för biltrafiken i Stockholm är osannolikt.

Realiserandet av höghastighetsjärnväg är en egen punkt i 73-punktsprogrammet. Ändå tar Lööf sig friheten att erbjuda satsningar helt utanför ramen för överenskommelsen, som dessutom gör satsningen både mer kostsam och mindre klimatnyttig än vad den redan är.

Det hela bådar inte gott för januaripartiernas sämja. Dessutom rimmar Lööfs lockbete illa med Centerns egen klimatretorik. I ivern att nå politisk konsensus för höghastighetsjärnvägen och bibehålla januariöverenskommelsen riskerar Lööf att äventyra båda två.

Läs mer

Medan du sov

Medan du sov: Här är nattens händelser

Tre personer stoppades i en bil med misstänkt stöldgods i Hultsfreds kommun.

Kalmar

Tonåringen om anorexian: ”Frisk är ett svårt begrepp”

Frisk är ett svårt begrepp för den som har gått igenom en behandling för ätstörning. Det vet Hilma Årestedt som har skrivit sin självbiografi.

Kalmar

Bil i krock med vildsvin på E22

Lessebo

Bildextra: Här intar tv-stjärnorna scenen i Kosta

Det var stort jubel när fyra av Idolerna intog scenen i Kosta outlet under söndagseftermiddagen. Artisterna är ute på tackturné och spelade var sin låt.

Oskarshamn

Bingolotto: Storvinst för Oskarshamnsbo

Söndagskvällen blev en vinstrik kväll för Oskarshamnsbon som var med och tävlade i Bingolotto. Första vinsten i spelet Färgfemman blev en Volkswagen värd 239 900 kronor. Efter att flera luckor vänts utökades vinsten med mat för 15 000 kronor, hemelektronik för 15 000 kronor samt inredning för 15 000 kronor.

Sport

VSGF studsade tillbaka på imponerande sätt

En 6-0-smäll i premiären.