1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Region med egen utrikespolitik

Exportfrämjande är inte en kärnuppgift för Region Kalmar.
Importmässa i Shanghai.
Foto: Ng Han Guan

Om någon inte trodde att det regionala utvecklingsuppdraget skulle ta kraft från regionens kärnuppdrag, sjukvård, är Region Kalmars Kinaresa ett tydligt bevis på att så faktiskt blir fallet. De tre ledande sjukvårdspolitikerna i länet samt regionens direktör deltar i resan till Shanghai som handlar om hur småländska företag ska få hjälp att satsa mer på den kinesiska marknaden. En fråga i utkanten av regionens uppdrag från medborgarna kräver plötsligt engagemang från högsta nivå.

Även under normala omständigheter hade regionens satsning på handel med Kina kunnat ifrågasättas. I sitt eget arbete har regionen höga klimatambitioner. Här vill man plötsligt stimulera kraftigt ökande antal kinesiska turister till Kronobergs och Kalmar län. I en presentation talas om att sälja in ”exklusiva Småland och öarna” till särskilt rika personer som ska anlända i privatjet och få en ”kortare, lyxigare och dyrare” upplevelse av sydöstra Sverige. Att uppmuntra lyxkonsumtion när Kina redan står för över en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp är märklig klimatpolitik.

Samma fråga kan ställas till ambitionerna för ökad livsmedelsexport från Kalmar län till Kina. I regionen strävar man efter att öka andelen närproducerad mat som konsumeras på sjukhusen. Samtidigt är en av fyra branscher som har prioriterats i Kinasatsningen just livsmedel. Om det finns ett värde av att livsmedel produceras nära platsen där de konsumeras, borde det värdet vara lika stort i Kina.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Men vad som har hänt under de senaste åren är att Kina dessutom har förvandlats från en spännande marknad och handelspartner till en tvivelaktig aktör. I Kina har det totalitära systemet förstärkts, med ett allomfattande betygssystem för företag och medborgare. Business Sweden bedömer att systemet kommer att innebära stora utmaningar för svenska företag som är verksamma i Kina.

Utåt bedriver Kina också en alltmer aggressiv politik, bland annat genom investeringar. Företag i Europa köps upp av en politisk anledning: ”En central målsättning för det kinesiska ledarskapet är att Kina ska avancera i de globala värdekedjorna och bli en stormakt inom högteknologiska industrier. Enligt nationella strategier behöver landet stärka sin innovativa förmåga och i högre grad bli teknologiskt självförsörjande”, skriver Totalförsvarets forskningsinstitut i en ny rapport.

Till en början kunde det ifrågasättas varför två relativt små landsting skulle ha en egen exportsatsning riktad mot Kina. Ett av problemen med Småland China Support, som det kallas, är att basen i form av småländska och öländska företag som vill exportera till Kina är ganska liten. Att politiskt styrda organisationer tillhandahåller en kommersiell tjänst som exportrådgivning alldeles gratis har också varit ett märkligt inslag.

Men i ljuset av hur relationen mellan Kina och Sverige har utvecklats framstår ensidigt handelsfrämjande som tvivelaktigt. I den allmänna debatten märks idag allt mer av skepsis. ”Trollbindningen inför Kinas framfart kan sägas ha avtagit ordentligt, särskilt med tanke på alla brutna löften om öppenhet och reformer även på det ekonomiska området”, skriver Kinakännaren Jojje Olsson.

En skattefinansierad verksamhet med syfte att öka turism och livsmedelsexport blir i praktiken en regional utrikespolitik. Då är man i utkanten, inte bara av vad en region bör göra utan också av vad den får göra.