Annons

Kris i formel 1: "Alla har blivit fartblinda"

Världsekonomin har tvärbromsat i coronapandemins spår.
Så även formel 1-sporten.
Då höjs röster för att få till en sundare ekonomi.
Formel 1 • Publicerad 20 april 2020
McLaren-chefen Andreas Seidl hoppas att stallets förare Carlos Sainz (bilden) och Lando Norris ska få bättre förutsättningar att lyckas om budgettaket sänks i formel 1. Arkivbild.
McLaren-chefen Andreas Seidl hoppas att stallets förare Carlos Sainz (bilden) och Lando Norris ska få bättre förutsättningar att lyckas om budgettaket sänks i formel 1. Arkivbild.Foto: Joan Monfort/AP/TT

Formel 1-stallet McLarens chef Andreas Seidl säger i en videokonferens, enligt Reuters, att coronapandemin kan bli ett uppvaknande för racingsportens kungaklass, som han tycker är ekonomiskt ohälsosam.

– Det finns en stor risk att vi förlorar flera team under krisen. Nu har vi nått en punkt då vi behöver göra stora förändringar. Och det genast, säger Seidl.

Annons

Blomqvist, som kommenterar formel 1 i Viasat, håller med Seidl om att det är dags att göra formel 1 finansiellt hälsosammare. Men förklarar också att det finns fler bottnar i stallchefens utspel.

– McLarens uttalade ambition är att närma sig de tre stora – Mercedes, Ferrari och Red Bull. För att kunna göra det krävs det att de har lika stora ekonomiska resurser. Så nu ser McLaren sin chans att hämta in försprånget som de stora teamen har när man börjat diskutera, ja till och med infört ett budgettak på 175 miljoner dollar (motsvarande cirka 1,75 miljarder kronor), säger Blomqvist.

– Och Seidl har rätt, nu är ett gyllene tillfälle att börja om från början.

Het potatis

Mercedes har vunnit VM de sex senaste åren (Lewis Hamilton fem gånger, Nico Rosberg en gång), vilket kostat stallet mellan 4 och 4,5 miljarder kronor per titel, enligt Blomqvist.

– Det är väldigt mycket mer än 1,75 miljarder som budgettaket är på. Men då inkluderar det även pengar för marknadsföring, förarlöner och andra löner som inte ingår i budgettaket, säger han.

McLarens stallchef Seidl vill få ner budgettaket ännu mer, ner mot motsvarande 1 miljard kronor, för att alla stallen ska hamna på ungefär samma nivå.

– Budgettak har tidigare varit en het potatis för de stora teamen vill inte ge upp några konkurrensfördelar som man har i och med en större budget, säger Blomqvist, som ändå tror att det nu går att komma överens om ett ännu lägre budgettak.

– Ja, det tror jag. Det senaste som jag hörde var att man kommer att komma överens om cirka 145 miljoner dollar det första året och sänka till 130 miljoner dollar år två. Och sen får man se vart det tar vägen. Inget är beslutat men förhandlingsläget är utmärkt. Alla är ansträngda, alla står med ryggen mot väggen och är det någon gång man ska få till en förändring så är det nu.

Rika har blivit rikare

Men även om budgettaket sänks tror inte Blomqvist att det räcker för att få helt lika förutsättningar för de tio formel 1-stallen.

– Inkomsterna från sporten har varit så ojämnt fördelade vilket inneburit att de redan rika har blivit ännu rikare och de fattiga blivit ännu fattigare. Det är fel. Sen ska förstås ett bra team premieras för det och få lite mer pengar. Men det måste bli en jämnare fördelning, för då kan vi få en jämnare sport rent generellt, säger han.

Annons

– Sen är det inte acceptabelt att det ska kosta 4-4,5 miljarder kronor för att vinna. Det är orimligt mycket pengar. Alla har blivit fartblinda, det har inte funnits några spärrar. Men det är de spärrarna som man nu har möjlighet att stoppa dit.

Planen: start i juli

Liksom övriga idrottsvärlden står racingsporten still just nu. Och precis som alla andra idrotter vill inte formel 1 något hellre än att få igång tävlandet.

– Det är livsnödvändigt eftersom sporten just nu inte genererar några pengar. Formel 1 är beredd att köra publikfria evenemang till att börja med eftersom merparten av intäkterna kommer från tv-avtalen.

Nio tävlingar har hittills ställts in eller skjutits upp. Planen är att sätta igång i Österrike den 3 juli, säger Blomqvist, och kanske köra två, tre lopp på samma bana för att få ihop några deltävlingar. Får man inte ihop tillräckligt många lopp kan tv-bolagen kräva att få rabatt på sina avtal.

Fakta: Formel 1

Stallen och dess förare 2020:

Mercedes: Lewis Hamilton, Storbritannien, och Valtteri Bottas, Finland.

Haas: Romain Grosjean, Frankrike och Kevin Magnussen, Danmark.

McLaren: Carlos Sainz, Spanien, och Lando Norris, Storbritannien.

Alfa Romeo: Kimi Räikkönen, Finland, och Antonio Giovinazzi, Italien.

Red Bull: Max Verstappen, Nederländerna, och Alexander Albon, Thailand.

Renault: Daniel Ricciardo, Australien och Esteban Ocon, Frankrike.

Ferrari: Sebastian Vettel, Tyskland, och Charles Leclerc, Monaco.

Alpha Tauri: Pierre Gasly, Frankrike, och Daniil Kvyat, Ryssland.

Williams: George Russell, Storbritannien, och Nicholas Latifi, Kanada.

Racing Point: Sergio Perez, Mexiko, och Lance Stroll, Kanada.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons