1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Trängseln för stor – SL vill få bort fler

Resandet med kollektivtrafiken i Stockholm har minskat kraftigt – men trängseln är fortfarande för stor.
SL vill att färre ska åka med tunnelbanan för att trängseln ska minska.
Foto: Ali Lorestani/TT
Resandet med kollektivtrafiken har minskat, men SL vill att ännu färre ska resa.
Foto: Ali Lorestani/TT

Det är ett kärvt budskap till stockholmarna som SL de senaste dagarna basunerat ut via reklamtavlor och annonser i tidningar och sociala medier: Bara du som har en samhällsviktig funktion är välkommen ombord på bussar, tunnelbanetåg och pendeltåg. Alla andra bör avstå från att resa.

Än så länge går det inte att säga om kampanjen gett avtryck i resandet, enligt Suss Forssman Thullberg. Men åtminstone en effekt är tydlig – irritationen och ilskan i kommentarsfälten. Många kunder frågar sig var gränsen mellan samhällsviktig och icke samhällsviktig ska dras, andra kräver tillbaka de pengar som de lagt på periodbiljetter.

Suss Forssman Thullberg har förståelse för reaktionerna.

– Det är väl ganska rimligt att bli uppretad om man känner sig utpekad, eller känner att man inte kan göra som man brukar, säger hon, och tillägger:

– Men situationen är sådan att vi måste försöka säkra att de som verkligen behöver åka till jobbet kan åka dit, med minimal risk för smittspridning. Och då är vi tvungna att göra det här.

Många sjukskrivna

Före den senaste annonskampanjen hade resandet med SL-trafiken gått ned med cirka 60 procent jämfört med normalnivån, enligt Suss Forssman Thullberg. Men samtidigt har sjukskrivningstalen hos trafikutövarna stigit till 20–25 procent, säger hon. Det innebär att turer dras in, trots att ambitionen är att köra för fullt.

Dessutom har regeringen, baserat på Folkhälsomyndighetens nya allmänna råd, uppmanat SL och andra kollektivtrafikbolag att begränsa antalet resenärer för att undvika trängsel.

SL bedömer att resenärsmängden, för att folk ska kunna hålla tillräckliga avstånd till varandra, behöver komma ner till max en tredjedel av den normala volymen på 850 000 resenärer om dagen.

– De som vi framför allt vill nå är de som faktiskt har alternativ. De som kan vara hemma, som kan avstå från att resa, men som i dag inte gör det, säger Suss Forssman Thullberg.

Får inte ta båten

Hon uppmanar stockholmare som planerar att ge sig ut i skärgården i påsk att tänka efter både en och två gånger.

– Fundera igenom om det är helt nödvändigt att resa. Och framför allt, tänk på att om du blir sjuk ute i skärgården – då får du inte ta båten hem.

Att som kollektivtrafikbolag uppmana folk att välja bort kollektivtrafiken bär emot, säger Suss Forssman Thullberg.

– Det känns... jag vet inte vad jag ska använda för ord. Det är en extraordinär situation som kräver det här. Ingen tycker det här är kul, men vi är i en pandemi.

Fakta: Nytt uppdrag för kontrollanter

Utöver kampanjen för att få ner antalet resenärer har SL också gett sina biljettkontrollanter ett nytt uppdrag: I stället för de vanliga kontrollerna ska de hjälpa resenärer och informera dem om vikten av att hålla avstånd, samt samla in statistik om trängsel i kollektivtrafiken.
Tanken är att den statistik som samlas in ska ge SL möjlighet att anpassa trafiken efter resebehovet.
Fortfarande krävs en giltig biljett för att resa och uppenbart fusk kan leda till en tilläggsavgift.
Källa: SL