Annons

Tyska staten räddar Lufthansa

Den tyska staten går in och räddar flygbolaget Lufthansa. Nästan 100 miljarder svenska kronor pumpas in i bolaget.
Bland motkraven finns klimatomställningsmål och förnyad flygplansflotta.
Ekonomi • Publicerad 25 maj 2020
Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.Foto: Boris Roessler/AP/TT

Uppgifter läckte ut under dagen och sent på eftermiddagen kom bekräftelsen. Den i spåren av coronapandemin nybildade ekonomiska stabiliseringsfonden WSF har godkänt stödpaketet för Lufthansa på nio miljarder euro. Kvar återstår nu ett godkännande från aktieägarna samt EU-kommissionen.

– Stödet som vi förbereder gäller under en begränsad tid , säger den tyske finansministern Olaf Scholz.

Annons

Han säger att när bolaget återhämtat sig ska statens andel säljas.

Enligt ekonomiminister Peter Altmaier kommer stödet hjälpa till att rädda tusentals jobb.

Äga en femtedel

Stödpaketet innebär att den tyska staten kommer att äga 20 procent av aktierna i bolaget. Innehavet är tänkt att säljas av senast i slutet av 2023.

Dessutom skjuter den tyska storbanken KFW till tre miljarder euro i ett nytt lån med statliga garantier samtidigt som staten köper konvertibla obligationer från Lufthansa för 5,7 miljarder, som kan omvandlas till 5 procent av aktierna.

Samtidigt ska bolaget ha gått med på ett utökat klimatomställningsarbete, bland annat genom att förnya sin flygplansflotta, uppger man från regeringshåll, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Dåligt för konsumenterna

Beskedet fick Lufthansaaktien att stiga rejält på Frankfurtbörsen.

– Det är inte förvånande. Men det är oroande, sade flyganalytikern Jan Ohlsson om stödpaketet, vars innehåll på förhand läckt ut till flera nyhetsbyråer.

Han tror att inte minst konsumenter kan drabbas om det statliga ägandet tillåts öka så pass mycket. Risken han ser är att statligt ägande för in politiska hänsyn och villkor, vilket slår mot konkurrenstrycket och effektiviteten. Det driver i sin tur upp biljettpriserna och ökar dessutom risken för att skattebetalarna riskerar att förlora pengar i framtiden.

– Det kan vara bra för personalen och fackföreningarna, men inte för konsumenterna. De vill ju ha låga priser och då måste du ha konkurrens, säger Jan Ohlsson till TT.

Utsikterna för hela flygbranschen är ytterst osäker i coronakrisen, med nästan all kommersiell trafik nedstängd sedan pandemin slog till mot EU och USA.

Krävs grönt ljus från EU

Annons

Branschen räknar med att tar två–fyra år för efterfrågan på flygresor att återhämta sig, om den någonsin når upp till nivåerna före krisen. Alternativet till stödpaket från staten är därför i princip en period av stora konkurser och omfattande nedskärningar i branschen.

Den tyska tidningen Handelsblatt rapporterar att Tysklands förbundskansler Angela Merkel slåss med näbbar och klor för att begränsa de eftergifter som Lufthansa måste göra för att få ett EU-godkännande. Bland annat pågår förhandlingar med EU-kommissionen om hur många landningsrättigheter Lufthansa måste avsäga sig i Frankfurt och München för att säkra att statsstödet inte får negativa effekter på konkurrensen.

Bolaget har precis som alla andra flygbolag drabbats svårt ekonomiskt av coronapandemin. I takt med att allt fler länder nu öppnar så har dock bolaget kunnat återstarta igen. Nyligen meddelades att man återupptar flygningar till ytterligare 20 städer i mitten av juni.

Förutom rutter till turistorter gäller det flera flyg till och från Frankfurt till övriga Europa och i slutet av juni hoppas bolaget vara igång på drygt 100 destinationer i Europa.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons