Annons

”Regionala flygplatser går på knäna”

När världen globaliseras är möjligheterna att bli global helt avgörande. Landsbygden har därför lika stort behov av flygförbindelser som stockholmare, göteborgare, Londonbor och alla andra.
Debatt • Publicerad 20 december 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Landsbygden i Sverige behöver alla de mindre flygplatserna. Men dagens debattörer är oroliga för framtiden, ”regionala flygplatser står inför stora utmaningar”.
Landsbygden i Sverige behöver alla de mindre flygplatserna. Men dagens debattörer är oroliga för framtiden, ”regionala flygplatser står inför stora utmaningar”.Foto: Mattias Mattisson

Samma sak gäller för det omvända, möjligheterna att ta sig till Kalmar län. Människor tenderar att åka dit det går att åka. Alla län behöver en god internationell tillgänglighet för att företagen ska kunna verka och växa. Dessutom bör staten vara en möjliggörare för besöksnäringen som har kommit att bli en viktig basindustri.

Regionala flygplatser står inför stora utmaningar såsom omfattande regelverk på EU-nivå, kostnadsdrivande ökande säkerhetskrav, underhåll och ensamt ansvarstagande för enskilda kommuner utöver annan kollektivtrafik och infrastruktur. Dessutom konkurrerar inte Sverige på samma villkor som övriga Europa. I EU får regioner och kommuner upphandla och finansiera flygtrafik, men i Sverige får bara staten upphandla flygtrafik.

Johanna Wyckman (L), ledamot i Regionala utvecklingsnämnden
Johanna Wyckman (L), ledamot i Regionala utvecklingsnämndenFoto: Arkivbild
”Alla län behöver en god internationell tillgänglighet för att företagen ska kunna verka och växa.”
Johanna Wyckman (L), ledamot i Regionala utvecklingsnämnden
Annons

Flygets miljö- och klimatpåverkan måste minska. Flyget står för cirka två procent av de globala koldioxidutsläppen och har därför en viktig uppgift att lösa för att nå målet om ett samhälle fritt från fossila bränslen. Användningen av innovativa lösningar och ny teknik är framtiden och ett krav på branschen. Men svaret för en ansvarstagande bransch är inte att låta landsbygden ta smällen. Även Kalmar läns aktörer måste snabbt kunna resa till sin marknad i helt andra delar av världen, och internationella aktörer behöver snabbt och enkelt kunna komma direkt till Kalmar län.

I en skriftlig fråga har vi krävt svar från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om hur regeringen vill underlätta för regioner och kommuner att upphandla och finansiera flygtrafik. Som vanligt skyddar ministern sig bakom utredningar, samtidigt som de regionala flygplatserna går på knäna för att överleva. Svaret vi får är allt annat än vad man kan önska och helt klart en landsbygdsfientlig politik.

Sverige är mer än ett fåtal storstäder. Vi anser att du ska ha möjlighet att bo och arbeta i hela Kalmar län, där företagen och besöksnäringen konkurrerar på lika villkor med övriga Sverige. Därför har vi i en enskild motion föreslagit att de regionala flygplatsernas ekonomiska situation ska kartläggas, att staten måste arbeta fram en långsiktig och hållbar strategi och dessutom måste staten göra det möjligt för kommuner och regioner att upphandla flygtrafik för att skapa en konkurrenskraftig situation. Det är därför glädjande att även Sveriges Kommuner och Regioner bifallit en motion om att de ska verka för att staten skyndsamt utreder det lämpligaste sättet att ge kommuner och/eller regioner möjlighet att upphandla flygtrafik. Låt oss jobba tillsammans. Vi ska vara möjligheternas land – för att hela Sverige ska växa.

Johanna Wyckman (L),

ledamot i Regionala utvecklingsnämnden

Arman Teimouri (L),

värmländsk riksdagsledamot

Annons
Annons
Annons
Annons