Annons

Genmäle: Regionens investering i nya tåg befogad

Barometerns ledarsida vill lämna walk over, skriver tre regionråd i en replik.
Replik • Publicerad 22 maj 2020
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Utbytet av signalsystem har försenats i hela landet och staten har inte längre någon finansiering.
Utbytet av signalsystem har försenats i hela landet och staten har inte längre någon finansiering.Foto: Mats Holmertz

Länsunionen (S, C och L) kommer aldrig att sluta kämpa för en välfungerande tågtrafik i vår region. Kalmar län har samma självklara rätt som övriga Sverige att ha statliga banor som underhålls och moderniseras. Goda tågförbindelser krävs för att tillgodose resenärernas behov av pendling, näringslivets behov av godstrafik och för att skapa ett hållbart resande.

Barometerns ledarsida vill tvärtemot oss lämna walk over under pågående samtal med staten. Anser ledarsidan verkligen att regionens invånare inte ska ha samma rätt till vägar, järnvägar, bredband och så vidare som övriga landets befolkning? Tycker ledarsidan att det hade varit ansvarsfullt om regionen låtit bli investeringen i nya tåg och därmed stått utan fordon efter 2025?

Annons

Vi anser att regionens krav mot staten och Trafikverket är fullt rättmätiga. Beslutet att investera i nya fordon, som ska ersätta de uttjänta tågfordon som idag körs i trafik på Stångådalbanan, Tjustbanan och i Kust till Kustbanans pendeltågstrafik, var nödvändigt att fatta. Motsatsen hade inneburit att regionen aktivt medverkat till en nedläggning. Fordonen som används är gamla och flertalet faller för åldersstrecket runt 2025. I god tid inför denna tidpunkt har därför planering och åtgärder vidtagits för att kravställa, fatta beslut och upphandla nya fordon.

Parallellt har Trafikverket planerat för en stor ombyggnad av signalsystemen. När Trafikverket planerade sin införandeplan av det nya enhetliga signalsystemet så ingick ett byte på länets banor. Steg ett skulle ha genomförts 2018 och steg två 2022. Ekonomiska ramar för ombyggnadsplanen fanns med i den ”Nationella planen 2014. Det var med denna vetskap som planeringen av och beslutet om upphandling av nya fordon genomfördes.

Att utbytet av signalsystem sedan har försenats i hela landet och att staten inte längre har någon finansiering kan regionen inte lastas för. Det ansvaret vilar helt och hållet på staten. Det är Trafikverkets skyldighet att vidta de åtgärder som krävs så länge det inte finns ett regeringsbeslut kring att banorna ska läggas ner. Runt denna ståndpunkt råder det närmaste total politisk enighet om i regionen. Majoriteten och oppositionen menar att staten måste ta sitt ansvar.

I dialog med berörda myndigheter ställer vi därför återkommande samma fråga: vilket signalsystem kommer att gälla för Stångådals- och Tjustbanan från 2025 och framåt? Så fort Region Kalmar län får svar kommer vi att anpassa de nya fordonen. För en sak är helt säker. Fordonen och tågtrafiken behövs, investeringen är befogad och absolut inget misstag.

Peter Wretlund (S)

Regionråd

Karim Helmersson (C)

Regionråd

Johanna Wyckman (L)

Regionråd

Annons
Annons
Annons
Annons